تبلیغات
mobahan مباهن تازه ها و رباتیك ونرم افزار و برنامه نویسی و فناوری ودانلود و... - نگهداری وتعمیرات خودرو
mobahan مباهن تازه ها و رباتیك ونرم افزار و برنامه نویسی و فناوری ودانلود و...
آیا میدانید امسال هم پربازدید ترین وبلاگ میهن بلاگ بودیم به من ایمیل بزنیدmobahan@in.com
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


باعرض سلام وعرض ادب خدمت كاربر گرامی امید وارم در این وبلاگ لحظات خوشی را سپری كنید. شما هم میتوانید بانظرات خود ما را راهنمایی كنید. (آیا میدانید امسال هم پربازدید ترین وبلاگ میهن بلاگ بودیم) كپی مطالی این وبلاگ فقط با درج آدرس وبلاگ ومنبع قانونی میباشد. مدیر وبلاگ

مدیر وبلاگ :
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
كدام مطلب سایت را زیادكنیم؟









دلایل سوختن دینام

چند روز قبل که به نمایندگی ایران خودرو مراجعه نمودم با تعداد زیادی خودرو سمندوپژو مواجه شدم که منتظر تعمیر دینام بودند.اکثر خرابی دینامها سوختن دیود و یا سیم پیچی ارمیچر ویا استاتور بود

گرمی هوا باعث بالا رفتن درجه حرارت موتور وبه مدار امدن دور فن ثانویه با حداکثر دورمی گردد   ازطرفی استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دورفن کولر در دور حداکثر و ترافیک سنگین شهرها باعث کاهش سرعت خودرو وبه طبع ان  باعث کاهش دور موتور شده که نتیجه ان پایین امدن قدرت تولید برق دینام می گردد.

وسایل برقی که در این حال با حداکثر ظرفیت خود کارمی کنند باعث مصرف ذخیره برق باطری می گردنند.این کمبود برق را می باید دینام جبران نماید. به دلیل پایین امدن دور موتور; دینام دیگر توان مداوم شارژ باطری را نداشته و برق وسایل توسط دینام تامین میگردد که باعث فشار مضاعف بر دینام و در نهایت اگر این مدت زمان طولانی باشد باعث سوختن دینام می گردد.

پیشنهاد می گردد:

1-از باطری که دارای ظرفیت بیشتر(امپر ساعت حداقل 65امپر) است استفاده گردد.

2-در صورتیکه مدت زمان توقف طولانی است بافشار دادان پدال گاز دور موتور را تا حدود2000دور در دقیفه به صورت متناوب بالا ببرید.

3-دور فن کولررا حدالامکان در پایین ترین درجه ان قرار دهید.

4-شل بودن تسمه دینام مرتبابازدید گردد.

5-از روشن کردن چراغها در زمانهای غیرضرورخوداری نماید

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ECUرا بشناسیم
 ECU مخفف Electronic Control Unit یا واحد کنترل الکترونیک می باشد و نقش هدایت و کنترل یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. همانطور که می دانید خودروهای انژکتوری بدلیل عملکرد بهتر و توانایی پاس کردن استانداردهای آلودگی، بطور کامل در تمام دنیا ( البته بجز برخی کشورها، نظیر ایران ) جایگزین خودروهای کاربراتوری شده اند و مغز این سیستم ECU می باشد. ECU با توجه به سنسورهایی که به موتور متصل است وضعیت و شرایط خودرو را تحلیل کرده و پاسخهای لازم را به خروجیها که عبارتند از: انژکتورها، جرقه زنها و ... اعمال می کند. سنسورهای کیت های انژکتوری مختلف هستند که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد ECU بهتر می تواند شرایط موتور را درک کند. البته در روزهای آینده درباره سنسورهای موتور انژکتوری بیشتر صحبت خواهیم کرد اما همینقدر بدانید که سنسورهای مهم خودروهای انژکتوری عبارتند از: سنسور دور یا RPM، سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP، سنسور دریچه گاز یا TPS، سنسور دمای آب یا CTS، سنسور دمای هوا ATS، سنسور اکسیژن یا لاندا، سنسور ضربه و ...
---------------------------------------
سازندگان معروف ECU چه شرکتهایی هستند؟
۱) شرکت Bosch آلمان: این شرکت بهترین و معروفترین سازنده ECU و کیت انژکتوری در دنیا می باشد و در اغلب خودروهای پیشرفته جهان نشانی از آن را می توان یافت. چند مدل از زانتیا موجود در ایران دارای کیت انژکتوری Bosch می باشد.

۲) شرکت Delco آمریکا: این شرکت یکی از قدیمی ترین شرکتهای سازنده ECU می باشد و ECU آن در اغلب خودروهای آمریکایی بخصوص خودروهای شرکت GM یا جنرال موتورز بکار رفته است مانند کادیلاک، پونتیاک و... همچنین در خودروهای دوو کره مانند دوو ESPERO.

۳) شرکت Ford آمریکا: این شرکت سازنده خودرو، سازنده ECU البته برای خودروهای فورد می باشد و اولین بار ایده کنترل تطبیقی یا خود-یادگیر در خودروهای این شرکت عملا پیاده سازی شد. درباره کنترل تطبیقی به زودی مطالبی خواهیم نوشت.

۴) شرکت Siemens آلمان: فعالیت این شرکت گرچه به اندازه رقیب آلمانی آن یعنی Bosch نیست اما ECU های خوبی می سازد. ECU پراید انژکتوری موجود در ایران طراحی این شرکت است.

۵) شرکت Magneti Marelli ایتالیا: این شرکت در اروپا محبوبیت زیادی داشته و بر روی اغلب خودروهای اروپایی کیت آن نصب است. به عنوان مثال خودروهای فیات مدل PUNTO و فولکس واگن مدل GOLF IV، مزدا ۳۲۳.

۶) شرکت Sagem فرانسه: بر روی اغلب ماشینهای فرانسوی ECU این شرکت نصب است. بنابراین پژو ۲۰۶، مدلهایی از زانتیا؛ همچنین خودروهای ایرانی مانند سمند و پیکان انژکتوری.

۷) شرکت Nippon Denso ژاپن: این شرکت توسط شرکت تویوتا تاسیس شده و بخش عمده سهام آن را دارا می باشد البته ۶ درصد سهام آن متعلق به شرکت Bosch است. ECU اغلب خودروهای تویوتا (مانند تویوتا لندکروز ) و برخی خودروهای ژاپنی مانند نیسان، هوندا، سوزوکی و ... متعلق به این شرکت می باشد.
شرکتهای دیگری هم هستند مانند HITACHI، MATSUHITA، LOTUS و ...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دیسك ترمز(فلنج چرخ) ودلایل خرابی ان

شاید تا كنون برای شما در حالتی كه ترمز می گیرید اتفاق افتاده كه خودرو دچار لرزشهای شدید گردد.این حالت كه همراه با صدای زوزه است عمدتا به دلیل خرابی دیسك ترمز است وبیشتر هم برای چرخهای جلو اتفاق می افتد.

این لرزشها به دلیل تاب داشتن دیسك چرخ اتفاق می افتد.در مواقعی كه راننده به طور مرتب از ترمز استفاده می كند این گرم شدن تا حد سرخ شدن دیسک ادامه می یابد .در این حالت در صورت سرد شدن سریع دیسك ترمز این قطعه تاب برداشته و ترمز كارائی خود را از دست داده و علاوه بر سر و صدای زیاد ;لرزش شدیدی در حین ترمز گرفتن  به وجود می اید.

در این حالت عملكرد پدال ترمز شبیه حالتی است كه ترمز هوا داشته باشد و مرتبا پدال زیر پا نوسان داشته و تكانهای شدیدی را باعث می شود و ترمز گیری به سختی انجام می شود.

چند پیشنهاد:

1-در صورتیكه از ترمز زیاد استفاده می كنید در صورت مشاهده اب در سطح جاده از حركت از روی اب خودداری نمائید و ناچارا با حداقل سرعت حركت كنید كه كمترین برخورد اب با سطح دیسك به وجود بیاید چرا كه به دلیل گرم بودن زیاد دیسك چرخ و برخورد آب با ان باعث اتفاق مورد فوق خواهد شد و با توجه تجربه موجود اصلی ترین دلیل ان نیز این مورد می باشد.

در صورتی كه از خودرو زیاد استفاده كرده و در فصل گرم سال نیز هستید و قصد شستشو دارید چند دقیقه به دیسك چرخ اجازه دهید كه خنك گردد

از لنت ترمز استاندارد استفاده نمائید چرا كه لنت های تقلبی و با كیفیت پایین باعث گرم شدن سریع دیسك چرخ شده و مورد فوق را تسریع می دهند. بهترین جنس برای خودروهای ایرانی مدل فرانسوی مانند سمند-پژو405-206-زانتیالنت ترمزی با مارک تجاری والئو است كه دارای قیمتی در حدود 25000تومان است

مدل ایرانی با ساخت ایساكو با قیمت 8000 تومان دارای جنس خوبی نیستند. در ضمن ماركهای چینی نیز با قیمتهای 12000 تا 18000تومان نیز در بازار وجود دارد.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

توقف 10 ثانیه ائی برای شروع استارت خودرو

شاید بارها شنیده باشید ایا لازم است قبل از استارت خودرو سوئیچ را به مدت 10ثانیه در حالت باز گذاشته و سپس نسبت به استارت خودرو اقدام نمائیم؟

به دلایل زیر پیشنهاد می گردد این نکته در مواقعی که خودرو سرد بوده و چند ساعتی از خاموش شدن موتور می گذرد رعایت گردد:

1-اگر دقت کنیم پس از بازکردن سوئیچ صدائی از پمپ بنزین شنیده می شود که نشاندهنده ارسال سوخت به سمت انژکتورها می باشد وپس از چند ثانیه این صدا قطع میگردد.این قطع شدن صدا نشاندهنده پرشدن  مسیرهای سوخت از بنزین ازپمپ به انژکتور است و فشار اولیه مناسبی برای پاشش سوخت توسط انژکتورها فراهم می گردد.در مواقعی که خودرو سرد است برای زود روشن شدن خودرو; استپر موتور دریچه گاز را بسته تا میزان بیشتری سوخت برای شروع احتراق مصرف گردد. که پر شدن مسیرهای سوخت و ایجاد یک فشار اولیه کمک به سزائی برای زود روشن شدن خودرو دارد.در اصطلاح موتور با تک استارت روشن شود.

2-در این چند ثانیه فرصتی به ECUخودرو خود داده تا کلیه مدارهاو قطعات برقی و سنسورها را چک کرده و از به وجود امدن errorدر سیستم خوداری نمائید.این خطاها در زمان تداخل چک کردن سیستم توسط ecuو استارت زدن خودرو احتمال به وجود امدن ان بیشتر است.

3-در این چند ثانیه راننده فرصت خواهد داشت که صفحه نشاندهنده امپرها را ببیند و در صورت معیوب بودن و روشن نشدن یکی از چراغهای اعلان خطر نسبت به رفع ایراد اقدام نمائید. چون تست سالم بودن این علائم توسط راننده فقط در زمانی که سوئیچ باز است و موتور استارت نخورده امکان پذیر است .

شاید دوستی بپرسد که من مورد فوق را رعایت نمی کنم و تا به حال هم با مشکلی مواجه نشده ام.اری هر روز قرار نیست اتفاقی بیافتد.این یک نکته پیشگیرانه است که در درازمدت تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت.وجود errorدر سیستم باعث بالارفتن مصرف سوخت-کاهش شتاب-بالارفتن مواد الاینده-و تاثیر منفی بر روی کلیه سنسورهای اصلی خواهد گذاشت.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مزایا ومعایب استفاده از گاز طبیعی CNG

    1- گاز طبیعی سوختی با احتراق بهینه،پاكیزه وتمیز است كه سبب افزایش عمر موتوروكاهش تعمیرات

آن می گردد.  تعویض شمع در موتورهای بنزینی تا 32000 كیلومتر و در گاز سوز تا 120000 كیلومتر دوام دارد.     

2-   این سوخت قابل انتقال ومكش از مخزن اتومبیل نمی باشد واحتمال سرقت سوخت كاهش می یابد.كما اینكه در صورت بالارفتن قیمت سوخت معضل سرقت سوخت نیز اضافه می گردد.

3-      زمان سوخت گیری سریع بین 5 تا 6 دقیقه و آهسته آن 5 تا 8 ساعت زمان می برد.

4-   در صورت احتراق گاز طبیعی (CNG) ،گاز منو اكسید كربن در حدود 70درصد و مواد آلاینده گازی غیر متانی 89 درصد واكسید نیتروژن 87 درصد كمتر است.

5-   از نظر ایمنی،گاز طبیعی ایمن تر است.زیرا گاز طبیعی برخلاف بنزین در زمان وقوع حوادث وتصادفات در هوا نشر وپراكنده می گردد.اما حوضچه های بنزین بر روی زمین ایجاد خطر آتش سوزی می كنند.

از طرفی كپسولهای ذخیره گاز مورد استفاده بسیارمستحكمتراز تانكهای سوخت بنزینی می باشند.

طراحی این كپسولها منوط به اجرای شدیدترین آزمونهای ایمنی نظیر حرارت وفشارهای بسیار زیاد،تیر اندازی وبرخوردهای شدید است.

 

CNG درمقایسه با بنزین چقدر انرژی آزاد می كند؟

میزان انرژی گاز طبیعی در حدود 47 مگاژول بركیلوگرم ویا 40مگاژول بر متر مكعب است.كه این مقایسه برای بنزین 60مگاژول بر كیلوگرم یا 46 مگاژول بر متر مكعب است.به عبارتی یك كیلوگرم گاز معادل33/1 لیتر بنزین یا 22/1 لیتر گازوئیل است.

رانندگی در ارتفاعات بلند :  در ارتفاعات ،هوا رقیق تر شده وموتور با تركیب سوخت غنی تری(نسبت بیشتری از سوخت به هوا) كار می كند. از رو قدرت موتور به دلیل كاهش تنفس موتور و تأمین اكسیژن كمتر ونیز جریان غنی تر وشدیدتر سوخت افت می كند. دراین حالت، چون موتور گاز سوز بعلت اینكه گاز در حدود 12 درصد حجم ورودی را تشكیل داده وبا كاهش چگالی هوا براثر رقیق تر شدن آن ، حجم سوخت نیز پایین می آید و توان موتور نیز 12 تا14 درصد افت می كند. لذا در صورت دوگانه سوز بودن وسیله نقلیه بهتر است در ارتفاعات از سوخت بنزین استفاده گردد.

     

عوامل مؤثر بر بازده سوخت CNG: مقادیر ارزش حرارتی خالص بنزین،گازوئیل ،LPG و CNG      به ترتیب 44،45،43،46 است.

بنابراین تفاوت زیادی وجود ندارد و لیكن مقادیر ارزش حرارتی نیز به میزان زیادی بستگی به تركیب سوخت دارد مخصوص برای LPG و CNG.

راندمان موتور،تابعی از عوامل موتور است كه مهمترین آن ضریب تراكم موتور است. سوخت دیزل(گازوئیل)در یك موتور احتراقی تراكمی دارای ضریب تراكم 14 به 1 است. ودارای بالاترین راندمان 40 درصد به عنوان حد بالائی بازده است.

بالاترین بازده بعدی برای سوخت CNG است كه با ضریب تراكم 12 به 1 دارای راندمان حدود 35 درصد است .

موتورهای بنزینی وسوخت LPG دارای ضریب تراكم بیشینه 9 به 1 دارای راندمانی در حدود 30 درصد هستند . مقادیر راندمان های مذكور حدود بالائی آنها بوده در بار كامل می باشند.

      در بسیاری از كشورها CNG دارای بهترین ارزش و آنگاه گازوئیل و بعد LNG و در نهایت بنزین است. چنانچه یك موتور

بنزینی به سوخت CNG تبدیل شده باشد به بالاترین بازده فوق الذكر دست نخواهد یافت. زیرا ضریب تراكم در سطح مورد نیاز برای سوخت بنزین ثابت باقی می ماند.

بنابراین دستیابی به بالاترین راندمان فقط درخودروهای OEM (خودروهای با موتورهای اصلی سوخت CNG) امكان پذیر است.

 

 مسائل ایمنی در خصوص سوخت های گازی

عموماً خطر آتش سوزی در شرایط عادی كاركرد در واقع بسیار كم است. گاز CNG از هواسبكتر است و در فضا پراكنده می شود. بخار LPG از هوا سنگین تر است و به تشكیل حوضچه در نزدیكی زمین تمایل دارد.

 

عملكرد و كارائی وسائل نقلیه دو گانه سوزبنزین و گاز طبیعی چگونه است ؟

بر حسب قدرت وسائل نقلیه دوگانه سوز( CNG ) در حدود 10 تا 12 درصد قدرت خود را بعلت اینكه گاز طبیعی جای اكسیژن در محفظه احتراق موتور را می گیرد،از دست می دهند.

 

 آیا یك موتور گازسوز داغ تر از یك موتور بنزینی استs

موتورهای گاز سوز كه از عملكرد بنزینی تبدیل به موتورگاز سوز شده اند دارای اگزوزهائی با درجه حرارت بیشتر می باشند. (موتور آنها داغ تر از موتورهای یگانه سوز بنزینی است) .

دلایل : در موتورهای بنزینی ، تأخیر بنزین تأثیر خنك كننده ای در سیستم مكش سوخت و سیلندرها دارد.این امر در مورد گاز اتفاق نمی افتد.از طرفی یك مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد وممكن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد.

 

علل كوبش موتور :

دلایل : نخستین علت كاركرد موتور در شرایط جوی با درجه حرارت بالا می باشد. علل دیگر عبارتند از :  زمان بندی نادرست احتراق، تغییرات  آنالیز وتركیب شیمیائی گاز ، لذا در خودروهای گاز سوز كه گاز طبیعی با درصد بالای متان مقاومت بسیار خوبی در مقابل كوبش موتور دارد

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

روش عیب یابی كمك فنر خودرو

متاسفانه بیشتر رانندگان به كمك فنرها كه یكی از اساسی ترین قسمت ایمنی خودرو است; اهمیتی به نقایص ان نمی دهند وبیشتر توجه انان به ترمزها ;لاستیكها;كمربند ایمنی چرخها; فرمان و اخرین قسمت كمك فنر را مورد بازدید قرار می دهند.در صورتیكه كمك فنر نقش بسیار ارزنده ائی در ایمنی خودرو دارد.

جالب است بدانیم در صورت خرابی كمك فنرها ضریب فرسودگی سایر قطعات خودرو نیز افزایش می یابد. این قطعات شامل:1-فنر تعلیق  2-جعبه فرمان  3-دیفرانسیل  4-لاستیك چرخها   5-بلبرینگ چرخها  6-بوشهای لاستیكی سیستم تعلیق  7-گیربكس   8-سیستم تعلیق   9-مجموعه سیبكهای فرمان

 

لذا به منظور ایمنی بیشتر اطلاعات ذیل میتواند دید بهتری در خصوص شناخت وتشخیص خرابی های کمک فنر ارائه نماید.

 

۱-اگر كمك فنر نشتی دارد حتما باید كمك فنر تعویض گردد.

 

۲-بالا و پایین رفتن خودرو به خصوص اگر جاده ناهموار باشد و یا شیرجه رفتن خودرو در حین ترمزهای شدید ممكن است به دلیل خرابی كمك فنرها باشد.

 

۳-اگر در سر پیچ; خودرو بیش از حد بپیچد به نحوی كه راننده برای كنترل ان باید تلاش بیشتری كند این روند می تواند از خرابی كمك فنر باشد.

 

۴-اگر چرخها روی جاده برقصند و یا بالا و پایین روند ممكن است از فرسودگی فنرها و كمك ها باشد.

 

۵-اگر خودرو روی جاده حالت بی ثباتی پیدا كند ممكن است از فرسودگی از كمك فنرها باشد. .و این امر ایمنی اتومبیل را شدیدا تهدید می كند.

 

۶-اگر بوشهای محل نصب كمك فنر ترك خوردگی و یا تغییر شكل داده اند باعث سرو صدا در سیستم تعلیق به خصوص در موقع شتاب گرفتن; ترمز كردن ویا عبور از ناهمواریهای   سطح جاده می شود. بنابراین هرچه زودتر نسبت به تعویض بوشها اقدام شود.در غیر این صورت ایمنی خودروبه شدت كاهش پیدا می كند.

 

7.باركردن خودرو بیش از ظرفیت ان عامل مهمی در ضیعف شدن سیستم تعلیق منجمله كمك فنرها می شود.به خصوص زمانی كه حركت اتومبیل در ناهمواریهای جاده قرار بگیرد. واگر سرعت متناسب با جاده و بار نباشد باعث شكسته شدن اتصالات می شود. در نتیجه ناامن بودن خودرو و سرنشینان حتمی است.

 

۸-اگر اتومبیل شما به یك سمت كشیده می شود سیستم تعلیق را كه شامل تایرها; فنرهاو كمك فنرهاست توسط افراد مجرب مورد بازدید قرار دهید تا نسبت به تعمیر و تنظیم هندسه چرخها با دستگاه الكترونیك اقدام شود.

 

۹-تایرهای فرسوده و جویده شده نشانگر عیب در سیستم تعلیق به خصوص در كمك فنرهاست كه پس از ازمایشات نسبت به تعمیر و یا تعویض انها اقدام شود.

 






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی